LF-109 Pionýr - stavba polomakety Čs. větroně

 

     Při stavbě vycházím ideově z plánu, který vyšel v Modeláři a který jsem si dal zvětšit 1,6 krát.Tím j sou dané rozměry mého modelu - rozpětí 3600mm, délka 2085mm, měřítko oproti skutečnému letounu 1:3,74. Projektovaná hmotnost (to je silné slovo, asi lépe "vysněná" hmotnost) do 5500g. Pionýr bude mít ve špici na zadní montáž instalovaný elektromotor Scorpion, který bude úplně ukrytý v hlavici (ten motor mi zbyl z havarovaného Zlínu 526, jehož znovupostavení jsem zatím odložil). Chci ho využívat jen v nutném případě, kdy nebude k dispozici vlečná.  Napájený bude nejspíš  5-článkem LiPolek. Vlečný háček je kvůli elektromotoru umístěný ve spodní části a není v ose, ale je asi 15mm vlevo od svislé roviny trupu.

     Co se týče stavby, tak jsem ji začal na podzim 2014 vyrobením 40 konstrukčních žeber křídla v hřebíčkové šabloně. Pak jsem pokračoval trupem, ten je stavěný v obrácené poloze na šabloně z extrudovaného polystyrénu. Souběžně jsem stavěl VOP, která je pro změnu stavěná na vodicích hliníkových trubkách. Tyto postupy jsou vidět na fotkách - zde. Trup teď (začátek roku 2015) dokončuju a čeká mě vlastní křídlo. Křídlo bude mít vestavěné brzdy.

     Ještě něco ke konstrukci:  od původní konstrukce se poměrně dost odchyluji. Chci dosáhnout poměrně nízké hmotnosti, toho chci docílit níže uvedenými  konstrukčními opatřeními.
 

  • 1. funkční vzpěry křídla. Pionýr má tak jako tak vzpěry křídla, je tedy škoda je nevyužít a neudělat je funkční. Tím lze ušetřit na váze v několika ohledech . Křídlo nebude samonosné, nebude mít tedy žádnou spojku.  To je úspora váhy na spojce a pouzdrech spojky. Další nezanedbatelná úspora je na nosnících, protože vzpěrové křídlo je namáhané jinak než samonosné a nosníky v tomto případě přenášejí mnohem menší namáhání. Zároveň spodní pásnici nosníku dělám o poloviční průřezu , protože počítám s polovičním záporným násobkem oproti kladnému (+6, -3).
  •  2. konstrukční žebra křídla. Protože hloubka křídla je po celém rozpětí stejná, nabízí se udělat relativně jednoduše žebra konstrukční  pomocí jediné šablony. Jsou vyrobena z balzy 3mm. Navíc bude páskování z balzy 2mm.  To je významná úspora  váhy, na všechna žebra stačila necelá dvě prkénka balzy (přitom hloubka křídla je cca 400mm, takže při plných žebrech by těch prkének bylo opravdu hodně).
  • 3. volba tlouštěk a druhu materiálu.  O další váhové úspory jsem se snažil na konstrukci trupu. Model má ve spodní části kabiny jakousi páteř, v původní velikosti modelu měla být z překližky 5mm. Já jsem ji udělal jako sendvič 2 x překližka 1,5mm a mezi ní balza 5mm. Trupové přepážky byly u původního modelu všechny z letecké překližky. U mého modelu z ní zůstaly jen motorová přepážka a ta, na které jsou ukotveny vzpěry křídla. Ostatní přepážky v přední části trupu jsem udělal z topolové překližky a v zadní části, za křídlem, balzové ze dvou vrstev balzy 2mm. Pro zajištění tuhosti a pevnosti konstrukce jsem zadní část vyztužil balsovými diagonálními vzpěrami a centroplán smrkovými  vzpěrami.  Přepážky na rámu kabiny jsou místo překližky 4mm z překližky 3mm. Dalšími drobnými úpravami kýlovky a ocasních ploch jsem se snažil udržet váhu ocasu co nejnižší, aby nebylo nutné moc dovažovat. Snad se mi to podaří.

    Zatím má kostra trupu včetně ocasních ploch hmotnost cca 1,3 kg, takže bych se do celkového váhového odhadu vejít mohl. Ale teprve až dostanu model do vzduchu se ukáže, jestli byly mé předpoklady správné a jestli jsem to naopak s tím odlehčováním nepřehnal.

Petr Dobrava