Pilatus B4

 

 

 

    Po tomhle větroni pokukuju už dlouho. V záplavě dnešních moderní laminátových větronů se cekem odlišuje. Byl navržen ve Švýcarsku jako celokovová konstrukce. Zalétán byl v roce 1968. Dodnes se vyrábí ve vzdáleném Japonsku.

    Původní záměr byl zakoupit laminátový trup a postavit si pouze křídla, výškovku a směrovku. Jenže jak už to bývá, tak na mou zamýšlenou velikost modelu 4 000 mm jsem nesehnal nic. A protože jsem už pár ,,forem" udělal ( no spíš formiček...půlmetrova gondola ), tak jsem se rozhod, že do toho půjdu a udělám si vlastní formu. Několik přešlapů jsem udělal na gondolách a tak doufám, že se vyhnu větším minelám. Tady by mne to dost mrzelo. Model jsem plánoval spíš na svah, což jsem ale přehodnotil a proto jsem se ve fázi výběru profilu poněkud zasekl.

     Podkladů jsem mě díky Youtubu dost, ale hlavní dík za podklady patří Martinu Pilátovy, který vygooglil snad i výrobní dokumentaci.

9.12.2015

     Takže ted už k stavbě a technologii.
Délka trupu vychází na 1760mm. To je ještě rozměr, se kterým se dá pracovat jak v dílně, tak hlavně při přepravě na letiště ( převoz v autě ). Plán je kreslen ručně, protože se Sketch Upem jsem se ještě úplně neskamarádil.
     Kopyto je z extrudovaného polystyrenu a následně přelaminované dvakrát sklem. Na kopyto stačila jedna deska extrudáku 100 mm tlustá.

    Trup je slepen ze dvou polovin a zatím vyztužen pomocným nosníkem. Zadní část je vyřezána odporovou pilou. Stejně tak i přední bloky trupu, které následně ořezávám do tvaru nožem a brousím až nakonec. Tímto postupem si tolik nenadělám v dílně. Pak už se brousit ale musí, je to práce, kterou nemám moc rád, jenže ji za mě nikdo neudělá ;-) Po obroušení trupu jsem ještě odříznul kabinu a trup v místě kabiny vylepím překližkou a následovat bude přelaminování trupu i s přilepenou kýlovkou směrovky.

 

     Další fotky a průběh stavby budu doplňovat. Franta Kašpárek.